Δευτέρα 12 Ιουνίου 2023

Έτσι διέλυσαν το ΕΚΑΒ – Όλο το χρονικό

 

Τα πρόσφατα περιστατικά σε Κω, Νέα Μάκρη και Χαλκιδική που συνδέονται με την κατάσταση στο ΕΚΑΒ φέρνουν στην επιφάνεια ένα ζήτημα που είναι κυριολεκτικά «ζωής και θανάτου». Τρεις άνθρωποι και ένα αγέννητο βρέφος έχασαν τη ζωή τους λόγω της τραγικής κατάστασης στην οποία βρίσκονται τα ασθενοφόρα στη χώρα μας.

Μια κατάσταση που ο πρόεδρος των εργαζομένων στο ΕΚΑΒ Γιώργος Μαθιόπουλος χαρακτηρίζει «πολύ δύσκολη» τα τελευταία χρόνια. «Δυστυχώς, το ΕΚΑΒ είναι κάτω από τα όρια ασφαλείας. Έχουμε τονίσει ότι πρέπει να δοθεί βάση στην προνοσοκομειακή φροντίδα, έτσι ώστε να έχουμε μια καλύτερη στήριξη για ό,τι έχει σχέση με διασώστες και ασθενοφόρα» τονίζει ο ίδιος στην ΑΥΓΗ της Κυριακής. Μάλιστα, όπως συμπληρώνει, οι εργαζόμενοι έχουν προειδοποιήσει για τις συνθήκες εδώ και χρόνια, αλλά δεν βλέπουν λύσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τελευταία προκήρυξη για μόνιμο προσωπικό έγινε την περίοδο 2015-2019. «Από κει και πέρα, εργαζόμαστε με επικουρικό προσωπικό, που είχε έρθει να βοηθήσει μέσα στην πανδημία και με αμφίβολο το μέλλον του. Οι συγκεκριμένοι δεν καλύπτουν μόνο πάγιες και διαρκείς ανάγκες, καλύπτουν ανάγκες που είναι κάτω από το όριο. Άρα αυτοί οι συνάδελφοι πρέπει να μείνουν» εξηγεί ο Γ. Μαθιόπουλος. Αυτό που ζητούν οι εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ είναι τουλάχιστον 500 διασώστες για την Αττική, ώστε να είναι σε κίνηση το λιγότερο 80 ασθενοφόρα, ενώ στην υπόλοιπη χώρα χρειάζονται περίπου 700 για να καλυφθούν οι ανάγκες.

Πλήττονται τα φτωχότερα στρώματα

Πώς φτάσαμε όμως σ’ αυτό το σημείο; Ο πρώην πρόεδρος του ΕΚΑΒ Κώστας Καρακατσιανόπουλος εξηγεί στην ΑΥΓΗ της Κυριακής ότι το βασικό είναι η προσεκτικά σχεδιασμένη αποψίλωση του δημόσιου τομέα και η αποδόμηση των υπηρεσιών του. Το δεύτερο είναι ότι υπήρξε μια γενικότερη διάθεση το ΕΚΑΒ, στο πλαίσιο της ευρύτερης πολιτικής, να κοπεί σε κομμάτια και να δίνεται σε ιδιώτες. «Για να γίνει αυτό, πρέπει να απαξιωθεί. Είναι η κλασική μέθοδος του νεοφιλελεύθερου συστήματος. Απαξιώνεις έναν φορέα και μέσα από τον κοινωνικό αυτοματισμό περνάει στον κόσμο ότι ξοδεύεται χρήμα σε άχρηστους, με αποτέλεσμα να έρθει ως “μεσσίας” ο ιδιώτης» συμπληρώνει. Επίσης, κύριος λόγος για την τρέχουσα εικόνα, σύμφωνα με τον Κ. Καρακατσιανόπουλο, είναι ότι σήμερα το ΕΚΑΒ στηρίζεται στους επικουρικούς. «Αν αύριο οι επικουρικοί έφευγαν με έναν μαγικό τρόπο, το ΕΚΑΒ θα κατέρρεε» επισημαίνει. Σημειώνει δε ότι οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι προσλήφθηκαν μέσα στην πανδημία, μολονότι θα μπορούσαν να γίνουν μόνιμες προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ. Έτσι δημιουργήθηκε μια κατηγορία εργαζομένων που έχει πάντα ανασφάλεια και είναι σε συνθήκες ομηρίας. Επίσης, το υπάρχον μόνιμο προσωπικό είναι ήδη γηρασμένο. Από το 2019 μέχρι τώρα έχουν αποχωρήσει περίπου 500 εργαζόμενοι και έχουν αντικατασταθεί μερικώς με επικουρικούς. «Και πάλι καλά που υπάρχει η ρύθμιση για τους επικουρικούς από το 2019 ως λύση ανάγκης» σχολιάζει με νόημα.

Παράλληλα, η ενίσχυση σε οχήματα είναι ακόμα ένας σημαντικός παράγοντας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ένας διαγωνισμός που είχε αφήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2019 και αφορούσε 128 ασθενοφόρα μέσω του ΕΣΠΑ. Από αυτά τα 52 ήταν για το λεκανοπέδιο της Αττικής. «Μόλις τώρα βρίσκονται στο τελικό στάδιο να υπογραφούν οι συμβάσεις παραλαβής. Και πάλι, αυτό είναι για να αρχίσουν να παραδίδονται. Δεν σημαίνει ότι θα βγουν στον δρόμο» τονίζει ο πρώην πρόεδρος του ΕΚΑΒ. Ωστόσο, ακόμα και από τον υπάρχοντα στόλο, περισσότερα από τα μισά οχήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι καθηλωμένα στα συνεργεία γιατί και εκεί υπήρξε μια πολιτική απαξίωσης. «Έχουμε δύο εξαιρετικά συνεργεία, από τα πλέον σύγχρονα του δημόσιου τομέα», σχολιάζει ο Κ. Καρακατσιανόπουλος, «αλλά αυτά δεν στηρίζονται». Ήδη στη Θεσσαλονίκη έγιναν διακηρύξεις για ιδιώτες. Στην Αθήνα τα συνεργεία θα πληρωθούν έπειτα από μήνες, επομένως βάζουν σε προτεραιότητα αυτόν που θα πληρώσει αμέσως. Πάντως, δεν είναι λίγες οι φορές που οι ιδιωτικές αντιπροσωπείες επικοινωνούν με τα συνεργεία του Δημοσίου για να ρωτήσουν πώς θα φτιάξουν το σύστημα των ασθενοφόρων. «Όλα αυτά οδηγούν σε μικρό αριθμό ασθενοφόρων και σε φαινόμενα Νέας Μάκρης» υπογραμμίζει ο πρώην πρόεδρος του ΕΚΑΒ.

Επιπλέον, υπάρχουν και άλλα ζητήματα που μπορεί να φαίνονται μικρότερης σημασίας, αλλά έχουν συμβάλει σημαντικά στη συνολική κατάρρευση. Οι αδικαιολόγητες μεταθέσεις με ρουσφετολογικό χαρακτήρα που αφήνουν ακάλυπτες περιοχές, η διάλυση των αεροδιακομιδών και το πάρτι των ιδιωτικών σκαφών στις θαλάσσιες μεταφορές είναι μερικά μόνο από όσα μας λέει ο Κ. Καρακατσιανόπουλος.

Τέλος, επισημαίνεται ο ταξικός χαρακτήρας αυτής της πολιτικής. «Όλο αυτό χτυπάει τα κατώτερα στρώματα. Ένας που έχει λεφτά θα βρει τον τρόπο να έχει πρόσβαση, θα πάει στον ιδιωτικό τομέα. Ο άνεργος, ο συνταξιούχος; Αυτός έχει ανάγκη τις υπηρεσίες του ΕΚΑΒ» καταλήγει ο πρώην πρόεδρος του ΕΚΑΒ.

Αφετηρία η εγκατάλειψη του ΕΣΥ

Η διάλυση του ΕΚΑΒ δεν είναι ένα μεμονωμένο φαινόμενο ούτε ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία. «Το ΕΚΑΒ δεν είναι το μόνο που εγκαταλείφθηκε. Είναι ολόκληρο το δημόσιο σύστημα Υγείας, μέρος του οποίου είναι το ΕΚΑΒ» ξεκαθαρίζει ο γενικός γραμματέας του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου Δημήτρης Βαρνάβας μιλώντας στην ΑΥΓΗ της Κυριακής. Όπως εξηγεί, τα νοσοκομεία καταρρέουν το ένα μετά το άλλο, τα Κέντρα Υγείας βρίσκονται σε οικτρή κατάσταση, η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας δεν υπάρχει και το ΕΚΑΒ βρίσκεται σ’ αυτό το χάλι με τα αποτελέσματα που βλέπουμε τις τελευταίες ημέρες.

Ο Δ. Βαρνάβας χαρακτηρίζει την κατάσταση στο σύστημα Υγείας «ακριβώς όμοια» με την εικόνα του σιδηροδρομικού δικτύου. «Κι εκεί έλεγαν οι εργαζόμενοι ότι θα έχουμε δυστύχημα ανά πάσα στιγμή και είχαμε τα Τέμπη. Αντίστοιχα, και στο ΕΣΥ έχουμε δυστύχημα ανά πάσα στιγμή». Μάλιστα, ο γενικός γραμματέας του ΠΙΣ εκτιμά πως θα έχουμε επαναλαμβανόμενα περιστατικά όπως αυτά στην Κω και στη Νέα Μάκρη. Κι αυτό γιατί το ΕΣΥ δεν στηρίχθηκε τη στιγμή που θα μπορούσε να στηριχθεί, δηλαδή μέσα στην πανδημία.

Κοροϊδία με τη στελέχωση στα νησιά

Πρόσφατα, ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος έκανε την ολομέλεια των προέδρων του στη Σύρο και, σύμφωνα με τον Δ. Βαρνάβα, η επιλογή αυτή δεν ήταν τυχαία. Τόσο το ίδιο το Νοσοκομείο Σύρου όσο και γενικά οι μονάδες Υγείας σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα. «Τον Φεβρουάριο στείλαμε ένα εμπεριστατωμένο κείμενο με τις προτάσεις μας για τα νησιά στην κ. Γκάγκα. Επανήλθαμε τέσσερις φορές και δεν έγινε απολύτως τίποτα. Και όχι μόνο δεν έγινε απολύτως τίποτα επί των προτάσεων του ΠΙΣ, αλλά και τις προτάσεις που η κυβέρνηση είχε ψηφίσει για να ενισχύσει τα άγονα και νησιωτικά νοσοκομεία δεν τις υλοποίησε» υπογραμμίζει ο Δ. Βαρνάβας. Δηλαδή έχει περάσει ρύθμιση, η οποία αναπροσαρμόζει το επίδομα άγονου στα σύγχρονα δεδομένα. Σημειώνεται ότι το επίδομα είναι 80 ευρώ, ενώ θα έπρεπε να είναι δεκαπλάσιο. Η αναπροσαρμογή έπρεπε να υλοποιηθεί μέχρι 30 Ιουνίου, αλλά η κυβέρνηση Μητσοτάκη έφυγε χωρίς να την υλοποιήσει. «Απεναντίας, ισχυρίζεται όλα αυτά για τα 1.800 ευρώ, τα οποία αποτελούν μια μέγιστη κοροϊδία» συμπληρώνει ο γ.γ. του ΠΙΣ και εξηγεί: «Όταν ζητάς στον άλλον να πάει σε ένα νησί για να εργαστεί και του δίνεις 60 ευρώ τη μέρα για διαμονή και διατροφή, τη στιγμή που τα καταλύματα στα νησιά κοστίζουν τουλάχιστον 100 ευρώ και η διατροφή άλλα 50, είναι σαν να του ζητάς να έρθει και να βάλει από την τσέπη του. Προφανώς δεν θα πάει κανένας».

Πληγή η έλλειψη προσωπικού

Επικεντρώνοντας στο ζήτημα του ΕΚΑΒ, ο Δ. Βαρνάβας δηλώνει ότι η κύρια αιτία των προβλημάτων είναι η έλλειψη προσωπικού. «Ο ΣΥΡΙΖΑ προμήθευσε με έναν μεγάλο αριθμό ασθενοφόρων το ΕΚΑΒ υλοποιώντας τους διαγωνισμούς που εκκρεμούσαν επί πολλά χρόνια και ξεκίνησε μια διαδικασία στελέχωσης. Αυτή η διαδικασία έμεινε ημιτελής λόγω των εκλογών του 2019, ενώ στη συνέχεια η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν προχώρησε στις προσλήψεις διασωστών στα νησιά». Παράλληλα, επισημαίνει ότι το μισθολογικό θέμα για τους γιατρούς στα νησιά ισχύει και για τους διασώστες. Άρα, η δεύτερη αιτία είναι οι αμοιβές. Το τρίτο ζήτημα είναι η οργάνωση του ΕΚΑΒ, η οποία είναι προβληματική. Το τελευταίο σημαντικό ζήτημα, σύμφωνα με τον γ.γ. του ΠΙΣ, είναι η κατάσταση των ασθενοφόρων. «Τα κονδύλια που δίνουν για ανανέωση του εξοπλισμού και για συντήρηση των ασθενοφόρων είναι πολύ λίγα και κανένα συνεργείο δεν αναλαμβάνει να συντηρήσει τα ασθενοφόρα» καταλήγει.

avgi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου