Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2023

Προσλαμβάνουν απλούς οδηγούς αντί για πιστοποιημένους διασώστες.

Με μοναδικό στόχο την αύξηση των δρομολογίων – Ασθενοφόρα από τον περασμένο αιώνα – Ιδιωτικοποιείται και το ΕΚΑΒ;

Σε ένα πραγματικό αλαλούμ εξελίσσονται τα τεκταινόμενα στο χώρο της προνοσοκομειακής φροντίδας, όπου με ευθύνη της πολιτείας, εκτός από τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό και ασθενοφόρα, υφίστανται πολλαπλές  ταχύτητες εργαζομένων, με τη νέα «οδηγία» να επιβάλει προσλήψεις απλών οδηγών για να καλύπτονται δρομολόγια και βάρδιες. Η κατάσταση, παρά το θόρυβο που είχε ξεσπάσει μετά τα τραγικά περιστατικά που κόστισαν ανθρώπινες ζωές, σχεδόν σε όλη την Ελλάδα, δεν έχει αλλάξει σχεδόν στο παραμικρό, με τις ελλείψεις στο προσωπικό των ασθενοφόρων να αγγίζει τα 1000 άτομα και τον στόλο των ασθενοφόρων, σε μεγάλο βαθμό να είναι γερασμένος και πεπαλαιωμένος, καθώς κυκλοφορούν ακόμα πολλά ασθενοφόρα από τον περασμένο αιώνα, κατασκευής το 1995 – 1996!

Το “κόλπο” με την πρόσληψη απλών οδηγών ή προσωπικού από τις Ένοπλες Δυνάμεις, αποσκοπεί στο να αυξήσει τις βάρδιες και τα δρομολόγια στα ασθενοφόρα, μειώνοντας όμως σε μεγάλο βαθμό την προνοσοκομειακή φροντίδα, που πρέπει να προσφέρουν τα πληρώματα των ασθενοφόρων, είτε αυτά ανήκουν στο ΕΚΑΒ, είτε στα κέντρα Υγείας, είτε στα Πολυδύναμα Περιφερειακά Ιατρεία, τα οποία όμως συντονίζονται μέσω ΕΚΑΒ.

Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση, μετά την κατακραυγή λόγω των ελλείψεων σε ασθενοφόρα και προσωπικό, προχώρησε σε Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ Α΄132/05.07.2023) που ρυθμίζει «την αντιμετώπιση της κατεπείγουσας ανάγκης ενίσχυσης της στελέχωσης των πληρωμάτων στα ασθενοφόρα των δομών του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας, των Κέντρων Υγείας και των Πολυδύναμων Περιφερειακών Ιατρείων των νησιωτικών και ορεινών περιοχών της χώρας». 

Διασώστες με σεμινάρια 6 – 7 ωρών 

Με την εν λόγω ΠΝΠ, δόθηκε η δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού από το Πυροσβεστικό Σώμα και τις Ένοπλες Δυνάμεις ή ακόμα και των ΟΤΑ, στην προνοσοκομειακή φροντίδα, χωρίς καμία γνώση παροχής πρώτων βοηθειών. 

«Το διατιθέμενο ή αποσπώμενο προσωπικό απαιτείται να διαθέτει άδεια οδήγησης κατηγορίας Β’ και να έχει εκπαιδευτεί σε βασικές γνώσεις παροχής πρώτων βοηθειών» αναφέρει η ΠΝΠ χωρίς καμία άλλη διευκρίνιση. UnmuteRemaining Time -0:00   Fullscreen 

Ωστόσο, όπως αναφέρουν στελέχη από το «Πανελλήνιο Σωματείο Πληρωμάτων Ασθενοφόρων Κέντρων Υγείας», το εν λόγω προσωπικό  από τις Ένοπλες Δυνάμεις, την Πυροσσβεστική και τους ΟΤΑ, όπως και οι απλοί οδηγοί που προσλαμβάνονται, δεν υφίστανται σχεδόν καμία εκπαίδευση στις πρώτες βοήθειες, παρά κάποια σεμινάρια 6 – 7 ωρών. Συνολικά μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, έχουν μεταταχθεί περίπου 150 οδηγοί από την Πυροσβεστική και τις Ένοπλες Δυνάμεις και έχουν προσληφθεί 80 οδηγοί. 

«Δεν τους ενδιαφέρει η παροχή υπηρεσιών στον πολίτη, αλλά τα δρομολόγια και οι βάρδιες» τονίζει ο γραμματέας του Σωματείου Δημήτρης Παπακώστας, σημειώνοντας πως πολλές Υγειονομικές Περιφέρειες προχωρούν σε προσλήψεις οδηγών παρότι ο νόμος αναφέρει ότι το πλήρωμα των ασθενοφόρων πρέπει να έχει εκπαιδευτεί κατάλληλα.

Μάλιστα όπως αναφέρει το Σωματείο Πληρωμάτων Ασθενοφόρων Κέντρων Υγείας πολλές φορές τα ασθενοφόρα εκτελούν αποκομιδές ασθενών, μόνο με οδηγούς και χωρίς να διαθέτουν τον πλέον απαραίτητο εξοπλισμό: 

Σε πολλά Κέντρα Υγείας και Π.Π.Ι. της Επικράτειας εργαζόμαστε ως μονό (ένα άτομο μέσα στο ασθενοφόρο) Πλήρωμα Ασθενοφόρου ή με συνοδεία Ιατρού ή Νοσηλευτή (εάν υπάρχουν διαθέσιμοι). 

Ακόμα και σήμερα παρατηρείται το φαινόμενο πρόσληψης, από τις Υ.ΠΕ., απλών Οδηγών στα ασθενοφόρα των Κέντρων Υγείας, χωρίς τα απαραίτητα προσόντα, αντί πρόσληψης Διασωστών – Πληρωμάτων Ασθενοφόρου όπως ορίζει ο Α.Σ.Ε.Π. κάτι το οποίο θεωρείται αδιανόητο για τις εξελίξεις στην προνοσοκομειακή φροντίδα στον προηγμένο κόσμο. 

Κυκλοφορούν ασθενοφόρα εικοσαετίας, με εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα στο ενεργητικό τους, τα οποία έχουν υποστεί φθορές και πολλαπλές επισκευές και σε πολλές περιπτώσεις δεν φέρουν τον απαραίτητο υλικοτεχνικό εξοπλισμό ( αυτόματος εξωτερικούς απινιδωτές, συστήματα αναρρόφησης, μέσα ακινητοποίησης τραυματιών, κλιματιστικές μονάδες κτλ.). 

Επίσης, υπάρχει μία κατάφωρη ανισότητα μεταξύ εργαζομένων του ΕΚΑΒ και των πληρωμάτων που εργάζονται στα ασθενοφόρα των Κέντρων Υγείας και των Πολυδύναμων Ιατρικών Κέντρων. Οι πρώτοι υπάγονται απευθείας στο ΕΚΑΒ ενώ οι δεύτεροι υπάγονται  διοικητικά και μισθολογικά στις Διοικήσεις Υγειονομικών Περιφερειών του Εθνικού Συστήματος Υγείας, παρότι τον επιχειρησιακό συντονισμό και την εποπτεία της εργασίας την ασκεί το ΕΚΑΒ ενώ οι οργανισμοί που διαθέτουν τα ασθενοφόρα, πρέπει να τα διατηρούν εξοπλισμένα και στελεχωμένα κατά τα πρότυπα του ΕΚΑΒ. 

Παρέχουν τις ίδιες υπηρεσίες, πληρώνονται διαφορετικά

Όπως αναφέρει ο γραμματέας του Σωματείου Πληρωμάτων Ασθενοφόρων Κέντρων Υγείας, οι μισθοί διαφέρουν από τους μισθούς του ΕΚΑΘ κοντά στο 30% και δεν καταβάλλονται επιδόματα στολής ενώ πληρώνονται μειωμένα οι υπερωρίες και τα νυχτερινά. «Πρόκειται για ένα άδικο καθεστώς καθώς επιτελούμε το ίδιο έργο, συντονιζόμαστε από το ΕΚΑΒ αλλά ανήκουμε σε άλλο φορέα δηλαδή στις ΥΠΕ», αναφέρει ο Δ. Παπακώστας, τονίζοντας πως πρέπει όλοι όσοι εργάζονται στη προνοσοκομειακή φροντίδα να ανήκουν σε ένα ενιαίο φορέα «κάτι το οποίο θα ανοίξει και τον δρόμο για ποιοτικότερες υπηρεσίες υγείας». 

Παράλληλα τονίζει πως απαιτείται άμεσα πρόσληψη προσωπικού, ώστε να καλυφθούν τα κενά και τα ασθενοφόρα να διαθέτουν πλήρες πλήρωμα με τα απαραίτητα προσόντα ενώ άμεσης ανάγκης είναι η προμήθεια σύγχρονων ασθενοφόρων, όπως και η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του εξοπλισμού και των ασθενοφόρων. 

Στα Ιωάννινα ασθενείς δεν παίρνουν εξιτήριο λόγω έλλειψης ασθενοφόρων 

Πάντως το τελευταίο κραυγαλέο περιστατικό με «πρωταγωνιστή» τις ελλείψεις στη μεταφορά ασθενών, καταγράφεται στα Ιωάννινα, όπου λόγω έλλειψης ασθενοφόρων, οι ασθενείς με κινητικά προβλήματα ή επιβαρυμένη υγεία, που δεν διαθέτουν μέσο μετακίνησης και πρέπει να μετακινηθούν με ασθενοφόρο στα σπίτια τους, παραμένουν αναγκαστικά στο νοσοκομείο. 

Επίσης η περίπτωση των Ιωαννίνων ξεχωρίζει και για ένα ακόμη λόγο: αντί η κυβέρνηση και το υπουργείο Υγείας να δρομολογήσουν άμεσα την πρόσληψη προσωπικού για τα ασθενοφόρα, προωθούν την ιδιωτικοποίηση της μεταφοράς ασθενών, ξοδεύοντας εκατομμύρια. 

Όπως αναφέρει η βουλευτής Ιωαννίνων του ΣΥΡΙΖΑ, Μερόπη Τζούφη, «το τελευταίο διάστημα, τα δύο νοσοκομεία των Ιωαννίνων βρίσκονται αντιμέτωπα με το συγκεκριμένο πρόβλημα. Ως αποτέλεσμα, σημαντικός αριθμός ασθενών παραμένει στα νοσοκομεία, καταλαμβάνοντας κλίνες ή περιμένοντας στα φορεία μέχρι να βρεθεί διαθέσιμο ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ ή αποφασίσουν -εφόσον έχουν την οικονομική δυνατότητα- να μισθώσουν ιδιωτικό ασθενοφόρο. 

Η λύση που προκρίνεται λόγω της συστηματικής άρνησης της κυβέρνησης να ενισχύσει το δημόσιο σύστημα υγείας, τα νοσοκομεία και το ΕΚΑΒ, είναι οι δαπανηροί διαγωνισμοί για τη μίσθωση ιδιωτικών ασθενοφόρων. Πιο ειδικά, το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων προκήρυξε σχετικό διαγωνισμό τον Αύγουστο, ο οποίος κηρύχθηκε άγονος. Η επαναπροκήρυξή του έγινε με αύξηση του κόστους (από 27 σε 30 εκατ. €) και μείωση του αριθμού διακομιδών (από 200 σε 170) ώστε να ανταποκριθούν οι ιδιώτες. Επιπλέον, το ΠΓΝΙ ζητά επειγόντως από την 6η ΥΠΕ την πρόσληψη 4 επικουρικών υπαλλήλων ΔΕ για τη στελέχωση 2 ασθενοφόρων που θα διατεθούν από το ΕΚΑΒ. Παρόμοιο διαγωνισμό επιχείρησε και το Νοσοκομείο «Χατζηκώστα», ο οποίος κηρύχθηκε επίσης άγονος. 

Δεδομένου ότι οι ασθενείς εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται καθημερινά λόγω της έλλειψης προσωπικού και ασθενοφόρων, οι διακομιδές από μη εξειδικευμένο προσωπικό ενέχουν σοβαρούς κινδύνους, ενώ είναι ο ορατός ο κίνδυνος να μετακυλιστεί το κόστος στους ασθενείς».

parallaximag.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου