Κυριακή 24 Μαρτίου 2024

Σώστε τη ζωή σας, καλέστε το 112

Το πρώτο πράγμα που ήρθε στο μυαλό του Γιώργου Σφήκα μόλις έμαθε για τον θάνατο του συναδέλφου του στο ΕΚΑΒ Καρπενησίου στις 10 Φεβρουαρίου ήταν ένα μεγάλο γιατί.

Γιατί ο συνάδελφός του αφού έπεσε με την μηχανή που οδηγούσε σε γκρεμό στον Προυσό της Ευρυτανίας λίγες ώρες μετά τα μεσάνυχτα κάλεσε πρώτα τη σύζυγό του;  Γιατί δεν κάλεσε το 112 προκειμένου οι αρμόδιες υπηρεσίες να εντοπίσουν τη θέση του και να συνδράμουν άμεσα στη διάσωση του; Αντ’ αυτού μέσα στο σκοτάδι, μη μπορώντας να εξηγήσει την ακριβή θέση στη σύζυγό του, εντοπίστηκε τελικά μετά από σχεδόν εφτά ώρες κατόπιν μεγάλης κινητοποίησης της ΕΜΑΚ, της Πυροσβεστικής και άλλων υπηρεσιών. Όταν εντοπίστηκε το πρωί της 10ης Φεβρουαρίου, είχε αφήσει ήδη την τελευταία του πνοή σε ηλικία μόλις 46 ετών.

Αυτό το περιστατικό τριγυρνάει έκτοτε στο μυαλό του κ. Γ. Σφήκα ο οποίος εργάζεται στο ΕΚΑΒ Λάρισας ως διασώστης για περισσότερες από τρεις δεκαετίες.

Εξηγεί στη larissanet πώς το 112 είναι ένας σημαντικός αριθμός εκτάκτου ανάγκης που χάρη στην τεχνολογία γεωεντοπισμού και στη δυνατότητα ενημέρωσης ταυτοχρόνως όλων των αρμόδιων υπηρεσιών, κερδίζεται χρόνος που είναι πολύτιμος όταν η ζωή ενός ανθρώπου βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο.

Η τραγική ειρωνεία είναι πως μια μέρα μετά το τραγικό συμβάν με τον συνάδελφo του κ. Σφήκα, το 112 “γιόρταζε” την ίδρυσή του. Ωστόσο αν και στην Ελλάδα ο τριψήφιος αριθμός έγινε γνωστός τα τελευταία χρόνια κυρίως για την ενημέρωση των πολιτών μέσω μηνύματος στα κινητά όταν επίκειται μια σοβαρή φυσική κατάσταση για παράδειγμα, πλημμύρες ή φωτιές, η άλλη του χρήση, αυτή του αριθμού εκτάκτου ανάγκης για τους πολίτες σε κίνδυνο, δεν είναι αρκετά διαδεδομένη όπως μας λέει ο κ. Σφήκας ακόμα και για το ίδιο το προσωπικό του ΕΚΑΒ.

Η ιστορία ενός αριθμού

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία ο Ευρωπαϊκός αριθμός κλήσης έκτακτης ανάγκης «112» είναι ένας τηλεφωνικός αριθμός έκτακτης ανάγκης που χρησιμοποιείται για άμεση επικοινωνία επί 24ώρου βάσεως με τις τοπικές υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (αστυνομία, ΕΚΑΒ, πυροσβεστική).

Ξεκίνησε να λειτουργεί το 1991 και από το 1998 η Ευρωπαϊκή Ένωση υποχρεώνει τα κράτη-μέλη της να παρέχουν κλήση του «112» από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο και από τηλεφωνικό θάλαμο χωρίς τηλεφωνική χρέωση. Οι Ευρωπαίοι πολίτες από οποιαδήποτε χώρα της ευρύτερης Ευρώπης καλούν τον πανευρωπαϊκό αριθμό «112» προκειμένου να εξυπηρετηθούν από τις αρμόδιες τοπικές αρχές για να ζητήσουν βοήθεια. Για τα GSM δίκτυα κινητής τηλεφωνίας ο αριθμός «112» είναι κοινός σε όλες τις χώρες της υφηλίου. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο Υπουργών ανακήρυξαν την 11η Φεβρουαρίου ως «Ευρωπαϊκή Ημέρα του 112», καθώς ο αριθμός 112 σχηματίζεται από τη συγκεκριμένη ημερομηνία (11/2).

Στην Ελλάδα, από τις αρχές του 2019 ξεκίνησαν οι δοκιμαστικές λειτουργίες του, ενώ από τον Ιανουάριο του 2020 κατέστησαν δυνατές και τέθηκαν σε πλήρη λειτουργία οι δυνατότητες χρήσης του αριθμού από τους πολίτες αλλά και η ενημέρωσή τους.

Συγκεκριμένα για την περίπτωση χρήσης που εξετάζουμε υπάρχει η δυνατότητα κλήσης χωρίς χρέωση, επί 24 ώρες τη μέρα και 7 ημέρες την εβδομάδα, από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, ακόμη και χωρίς κάρτα SIM, καθώς και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα. Επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα ειδοποίησης των υπηρεσιών εκτάκτου ανάγκης και με αποστολή μηνυμάτων SMS και MMS, αλλά και με email και fax. Η λειτουργία του αριθμού είναι εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας, ενώ αν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το 112 πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων.Η απάντηση δίνεται από ειδικά εκπαιδευμένους χειριστές στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά ενώ ο εντοπισμός της θέσης του καλούντος γίνεται αυτόματα, αμέσως μόλις απαντήσει ο χειριστής.

Πώς όμως δουλεύει το 112 στην πράξη;


Στο τηλεφωνικό κέντρο του ΕΚΑΒ Θεσσαλίας συναντάμε τον διασώστη – διαβιβαστή κ. Χάρη Γκαραμπέρη. Εκείνη τη στιγμή ενημερώνει μια ομάδα σπουδαστών του ΙΕΚ του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Λάρισας που εκπαιδεύονται στο επάγγελμα του διασώστη. Είναι μια από τις υπηρεσίες που παρέχει το προσωπικό του ΕΚΑΒ και μάλιστα αφιλοκερδώς όπως μας λέει ο κ. Γκαραμπέρης θέλοντας να τονίσει το ρόλο της επιμόρφωσης των πολιτών από το προσωπικό του ΕΚΑΒ σε θέματα παροχής πρώτων βοηθειών.

Ο κ. Γκαραμπέρης επ’ αφορμής της συνάντησής μας, τονίζει τον σημαντικό ρόλο του διασώστη ο οποίος από η στιγμή που θα δεχτεί την κλήση του ΕΚΑΒ θα μεταβεί στο σημείο και θα ‘χει την πλήρη ευθύνη μεταφοράς του τραυματία με ασφάλεια στο νοσοκομείο.

Την κλήση στο ΕΚΑΒ την αναλαμβάνουν οι υπάλληλοι του τηλεφωνικού κέντρου οι οποίοι και ενημερώνουν τους συναδέλφους τους. Στο ίδιο τηλεφωνικό κέντρο βρίσκεται και η βάση για το 112. Ο κ. Γκαραμπέρης μας εξηγεί στον υπολογιστή που έχει μπροστά του πώς το κεντρικό τηλεφωνικό κέντρο στην Αθήνα που δέχεται την κλήση, συμπληρώνει τα στοιχεία του καλούντα και αναλόγως την περίπτωση ενημερώνει τις αντίστοιχες υπηρεσίες. Τότε στον υπολογιστή εμφανίζεται η υπόθεση που καλείται να διαχειριστεί το ΕΚΑΒ και ταυτόχρονα φαίνεται και η θέση του ανθρώπου που κάλεσε για βοήθεια.

Πρόσφατα όπως μας αναφέρει ο κ. Σφήκας σε ορεινή περιοχής της Καρδίτσας, κάποιος βγήκε με το αυτοκίνητό του εκτός δρόμου, σε ένα γκρεμό. Κάλεσε το 112 και στο σημείο μετέβησαν άμεσα οι αρμόδιες υπηρεσίες για να βοηθήσουν έχοντας τις ακριβείς συντεταγμένες.

Ο διευθυντής του ΕΚΑΒ Θεσσαλίας Κωνσταντίνος Σταμνάς

«Να το έχουν πάντα στο νου τους»

Τη σημασία του 112 επισημαίνει επίσης ο γιατρός και διευθυντής του ΕΚΑΒ Θεσσαλίας κ. Κωνσταντίνος Σταμνάς. Λόγω της τεχνολογικής υποδομής που επιτρέπει στις υπηρεσίες να εντοπίσουν το ακριβές σημείο του καλούντα η γνώση του τριψήφιου αριθμού είναι άκρως σημαντική όπως αναφέρει ο διευθυντής του ΕΚΑΒ.

“Είναι βασικό το 112 και πρέπει να το έχουν πάντα στο νου τους οι πολίτες” δηλώνει ο κ. Σταμνάς και τονίζει τη σημαντική συνδρομή των συναδέλφων του στην αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών μέσα σε μια δύσκολη χρονιά στη Θεσσαλία με πυρκαγιές, πλημμύρες αλλά και το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.

“Το προσωπικό του ΕΚΑΒ αγωνίστηκε κάτω από αντίξοες συνθήκες και ανταποκρίθηκαν σε όλες. Είχαμε βέβαια βοήθεια και από άλλα παραρτήματα. Συνεργαστήκαμε και μπορέσαμε και ανταπεξέλθουμε στις δυσκολίες” αναφέρει.

Να μην γίνεται κατάχρηση

Έξω από το κέντρο του ΕΚΑΒ, λίγα μέτρα δίπλα από την είσοδο του Πανεπιστημιακού, βρίσκονται παρκαρισμένα τα ασθενοφόρα που χρησιμοποιούν οι συνάδελφοι του κ. Σφήκα και στις περιπτώσεις που θα χρειαστούν να επέμβουν μετά από κλήση στο 112. Εκεί βρισκόμαστε όταν ο πολύπειρος διασώστης επισημαίνει ακόμα μια φορά τη σημασία του τριψήφιου αριθμού και στέλνει ένα τελευταίο μήνυμα πως την ίδια στιγμή οι πολίτες πρέπει να το χρησιμοποιούν μόνο για έκτακτη ανάγκη.

«Το 112 το καλούμε μόνο για έκτακτες συνθήκες και όχι για οποιαδήποτε βοήθεια όπως το 166. Σαν πολίτες πρέπει να προφυλάσσουμε το 112, γιατί ήδη έχει αρχίσει να γίνεται κατάχρηση”.

larissanet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου