Τρίτη 2 Μαΐου 2023

Παπαευσταθίου: Σημαντική ενίσχυση του ΕΚΑΒ τα τελευταία χρόνια

 

«Οι διασώστες, οι νοσηλευτές και οι γιατροί του ΕΚΑΒ διαθέτοντας υψηλό ηθικό, εξιδεικευμένη γνώση αλλά και επαγγελματισμό είναι, αν μη τι άλλο, οι πρωταρχικοί προασπιστές του αγαθού της δημόσιας δωρεάν υγείας» όπως τονίζει ο κ. Νίκος Παπαευσταθίου, υπογραμμίζοντας πως «Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι ο βασικός ρόλος τους είναι η παροχή επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας προς όλους τους πολίτες 24 ώρες το 24ώρο, 365 μέρες τον χρόνο».

• Κύριε Παπαευσταθίου, πώς ανταποκρίθηκε το ΕΚΑΒ στις ιδιαίτερες και πρωτόγνωρες επιχειρησιακές συνθήκες των τριών πλέον ετών της πανδημίας; Ποιες οι προκλήσεις που κλήθηκε να αντιμετωπίσει;

Από τις 26 Φεβρουαρίου 2020, την ημέρα που υπήρξε η επίσημη καταγραφή του πρώτου κρούσματος Covid-19 στη χώρα μας, το Ενιαίο Κέντρο Επιχειρήσεων αλλά και η Ομάδα Διαχείρισης Κρίσεων του ΕΚΑΒ (ΟΔΙΚ-ΕΚΑΒ) τέθηκαν σε πλήρη ετοιμότητα, παρακολουθώντας και αναλύοντας τα ποσοτικά αλλά και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της μετεξέλιξης της πανδημίας του Sars-Cov-2 στη χώρα μας.

Το ΕΚΑΒ, ως ο αποκλειστικός επιχειρησιακός βραχίονας του Υπουργείου Υγείας, αντιμετώπισε και συνεχίζει να αντιμετωπίζει με επιτυχία μια πολύ κρίσιμη και για πρώτη φορά μακροχρόνια επιχειρησιακή συνθήκη υψηλών απαιτήσεων συντονισμού και διαχείρισης των δυνάμεών του από τη μία και των Υγειονομικών Σχηματισμών από την άλλη, αναφορικά με την ετοιμότητα για τη διακομιδή και αντίστοιχα την υποδοχή των ύποπτων και των επιβεβαιωμένων περιστατικών Covid-19.

Η πρόκληση σε όλη αυτή τη διαχείριση ήταν ότι καθ’ όλο το χρονικό διάστημα της πανδημίας. Οι διασώστες, οι νοσηλευτές και οι γιατροί του ΕΚΑΒ ήταν (και συνεχίζουν να είναι) παράλληλα επιφορτισμένοι και με τα «κλασικά» (non-Covid) περιστατικά ασθενών που έχρηζαν (και χρήζουν) παροχής επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας. Αυτή η νέα μακροχρόνια έκτακτη συνθήκη, «απαίτησε» άμεσες διορθωτικές κινήσεις, σε οργανωτικό αλλά και διοικητικό επίπεδο, αλλά και νέες πρακτικές και στρατηγικές αντιμετώπισης όλων των περιστατικών σε ολόκληρη την Ελληνική επικράτεια.

Διαθέτοντας τη τεχνογνωσία αλλά και την επαγγελματική εμπειρία υλοποιήσαμε συγκεκριμένα σχέδια ασφαλούς επικοινωνιακής διασύνδεσης των νευραλγικών τμημάτων του ΕΚΑΒ (Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο, Ομάδα Διαχείρισης Κρίσεων, Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας, Παραρτήματα, Τομείς του ΕΚΑΒ κλπ) με όλους τους Υγειονομικούς Σχηματισμούς της χώρας, αποσκοπώντας στην άμεση, έγκαιρη, 24/7 αποτύπωση όλων των έκτακτων καταστάσεων που προκύπτουν σε πραγματικό χρόνο επί 24ώρου βάσεως, έτσι ώστε οι δυνάμεις μας να μπορούν να επιχειρούν τάχιστα και αποτελεσματικά. Στην ουσία καταφέραμε να δημιουργήσουμε δύο ξεχωριστούς επιχειρησιακούς βραχίονες αντιμετώπισης των ασθενών, σε covid και σε non-covid, συντονίζοντας με επιτυχία τόσο τις απαιτούμενες διακομιδές (επίγειες, αεροδιακομιδές και με πλωτά μέσα) προς τους κατάλληλους Υγειονομικούς Σχηματισμούς, όσο και τις δημόσιες αλλά και ιδιωτικές δομές παροχής υπηρεσιών υγείας σε ολόκληρη τη χώρα.

• Αριθμητικά, πόσες αεροδιακομιδές πασχόντων ασθενών έγιναν από το ΕΚΑΒ, προς τους κατάλληλους αστικούς υγειονομικούς σχηματισμούς την τελευταία τριετία; Έχει αλλάξει αυτή η εικόνα με την αποδρομή της πανδημίας;

Οι έκτακτες συνθήκες της υγειονομικής κρίσης από την πανδημία του Sars-Cov-2, μπορεί να επιφόρτισαν το έργο του ΕΚΑΒ, αλλά αυτό επ’ ουδενί σημαίνει πως παρουσιάζονται επιχειρησιακά προβλήματα των δυνάμεων μας στα καθημερινά περιστατικά που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε.

Υπό αυτό το πρίσμα, το Γραφείο Αεροδιακομιδών τέθηκε και αυτό σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα, με το ειδικευμένο Ιατρικό και Υγειονομικό προσωπικό του ΕΚΑΒ (Ιπτάμενοι Γιατροί, Ιπτάμενοι Διασώστες και Διασώστες των ασθενοφόρων) να υλοποιεί ένα άρτιο επιχειρησιακό σχέδιο που στηρίζεται στον πλήρη διυπηρεσιακό συντονισμό της Πολεμικής Αεροπορίας (δεδομένου ότι τα πτητικά μέσα διατίθενται από την Πολεμική Αεροπορία, την Αεροπορία Στρατού και το Πυροσβεστικό Σώμα), των Αερολιμένων, των Παραρτημάτων αλλά και των Τομέων του ΕΚΑΒ, έτσι ώστε να επιτευχθεί η ασφαλής διακομιδή του εκάστοτε βαρέως πάσχοντος ατόμου προς την πλησιέστερη και καταλληλότερη Δομή Υγείας.

Διαθέτοντας τον απαιτούμενο ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό (φορητούς θαλάμους αρνητικής πίεσης – γνωστές ως κάψουλες) την τελευταία τριετία, το ιπτάμενο εξιδεικευμένο προσωπικό του ΕΚΑΒ, πραγματοποίησε περισσότερες από 450 αεροδιακομιδές ασθενών με Covid-19. Αναλύοντας τα δεδομένα, μπορούμε να πούμε πως πλέον η ποσόστωση των αεροδιακομιδών ασθενών με Covid-19 παρουσιάζει σαφή μείωση σε σχέση με τα πρώτα 2 έτη της έξαρσης της πανδημίας.

• Πάγιο αίτημα σας είναι η ενίσχυση του ΕΚΑΒ με ανθρώπινο δυναμικό. Ποιες οι δεσμεύσεις της Πολιτείας; Τι αναμένεται;

Με βάση το επιχειρησιακό σχέδιο της πανελλαδικής λειτουργίας και περαιτέρω ανάπτυξης του ΕΚΑΒ, η Διοίκηση του Οργανισμού έχει εισηγηθεί στο Υπουργείο Υγείας τον συνολικό αριθμό οργανικών θέσεων που απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία του, σχετικά με τη παροχή επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας.

Ο αριθμός των ατόμων της ειδικότητας «Διασώστης-Πλήρωμα Ασθενοφόρου» που έχουμε εισηγηθεί προέρχεται πάντα από τον συνδυαστικό παράγοντα αποχωρήσεων εργαζομένων (π.χ. συνταξιοδότηση) και του απαιτούμενου αριθμού κάλυψης των 12 Παραρτημάτων και των 128 Τομέων Πανελλαδικά, έτσι ώστε να υφίσταται 24ωρη κάλυψη του επείγοντος στις περιοχές ευθύνης τους.

Κατά συνέπεια, η τελική απόφαση για τον συνολικό αριθμό προσλήψεων αποτελεί διαχρονικά απόφαση της εκάστοτε Κυβέρνησης, βάσει πάντα των ανάλογων δημοσιονομικών συνθηκών. Σε αυτό το σημείο όμως θα πρέπει να αναφέρω πως η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, εδώ και 2 χρόνια έχει φροντίσει να ενισχύσει σημαντικά το ΕΚΑΒ, μέσω της προκήρυξης θέσεων για πρόσληψη ανάλογου επικουρικού προσωπικού ανά γεωγραφική περιοχή της χώρας μας, το οποίο έχει και αυτό τεράστια συμβολή στη διαχείριση της πανδημίας και όχι μόνο.

• To EKAB έχει καθοριστικό ρόλο στην προάσπιση του κοινωνικού αγαθού της δημόσιας δωρεάν υγείας για όλους. Παρόλα αυτά, υπάρχουν ενίοτε «καταχρηστικά» φαινόμενα. Τι θα λέγατε προς του πολίτες που κάνουν άσκοπη χρήση;

Οι διασώστες, οι νοσηλευτές και οι γιατροί του ΕΚΑΒ διαθέτοντας υψηλό ηθικό, εξιδεικευμένη γνώση αλλά και επαγγελματισμό είναι, αν μη τι άλλο, οι πρωταρχικοί προασπιστές του αγαθού της δημόσιας δωρεάν υγείας. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι ο βασικός ρόλος τους είναι η παροχή επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας προς όλους τους πολίτες 24 ώρες το 24ώρο, 365 μέρες τον χρόνο.

Αυτό σημαίνει πως οι πολίτες θα πρέπει να επιδεικνύουν τη δέουσα υπευθυνότητα, καλώντας το 166 μόνο για επείγοντα περιστατικά που η συνδρομή των επαγγελματιών του ΕΚΑΒ θα είναι χρηστική αλλά και καθοριστική για τη ζωή του εκάστοτε ασθενούς. Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε όλοι πως μια άσκοπη κλήση στο 166, για μία απλή π.χ. μεταφορά προς ένα Νοσοκομείο, καθυστερεί το ασθενοφόρο και τους διασώστες, τους νοσηλευτές και τους γιατρούς τους ΕΚΑΒ από ένα πραγματικά επείγον περιστατικό, που μπορεί να στοιχήσει σε έναν συνάνθρωπο μας.

Το μήνυμα λοιπόν, προς όλους τους πολίτες είναι ένα:

H κλήση προς το 166 πρέπει να γίνεται «υπεύθυνα»!
Καλείτε το ΕΚΑΒ ΜΟΝΟ για τα επείγοντα περιστατικά!
Χρησιμοποιήστε το ΕΚΑΒ ως υπηρεσία Έκτακτης Ανάγκης.

• Η «έκρηξη» της τουριστικής περιόδου πώς επηρέασε τις αεροδιακομιδές της καλοκαιρινής περιόδου; Έχει αλλάξει το «μοντέλο» προβλέψεων για τη λειτουργία του ΕΚΑΒ, δεδομένης αυτής της συνθήκης;

Το επιχειρησιακό μας έργο συντονίζεται, 365 μέρες το χρόνο, 24 ώρες το 24ώρο με τους διασώστες, τους νοσηλευτές και τους γιατρούς του ΕΚΑΒ να βρίσκονται σε πλήρη και συνεχή ετοιμότητα για να αντιμετωπίσουν οποιαδήποτε έκτακτη συνθήκη ή υγειονομική κρίση. Με βάση αυτόν τον κανόνα, ανάλογα τις ειδικές συνθήκες που προκύπτουν (π.χ. τουριστική περίοδος) αλλά και οποιασδήποτε άλλης έκτακτης κατάστασης, πάντα υλοποιούνται συγκεκριμένα επιχειρησιακά σενάρια για τη βέλτιστη διαχείριση των επειγόντων περιστατικών σε όλη την επικράτεια.

Ειδικά κατά την καλοκαιρινή περίοδο, τα στελέχη του ΕΚΑΒ ανταποκρίθηκαν πλήρως σε όλα τα επείγοντα περιστατικά που έχρηζαν παροχή επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας, επιχειρώντας από τις βάσεις των αεροδιακομιδών της Ελευσίνας, της Ρόδου, της Σύρου και του Άκτιου, διακομίζοντάς τα στους πλησιέστερους, κατάλληλους Υγειονομικούς Σχηματισμούς.

Το μοντέλο λειτουργίας των αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ δεν άλλαξε, αφού υλοποιήθηκαν με επιτυχία τα επιχειρησιακά μας σχέδια για τη συγκεκριμένη περίοδο, αλλά αντιθέτως ισχυροποιήθηκε με τη προσθήκη στον στόλο των πτητικών μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων, που πραγματοποιούν αεροδιακομιδές, δύο επιπλέον αεροπλάνων και δύο ελικοπτέρων μέσω της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος προς το Υπουργείο Υγείας.

• Κατά πόσο έχουν βοηθήσει οι δωρεές στην ενίσχυση του στόλου; Ποια τα «φωτεινά» παραδείγματα των τελευταίων ετών;

Οι δωρεές προς το ΕΚΑΒ, πρώτα απ’ όλα αποτελούν το επιστέγασμα του πνεύματος συνεργασίας και αλληλεγγύης των ιδιωτικών αλλά και των δημόσιων φορέων προς όφελος όλων των πολιτών της χώρας μας. Η επιπλέον ενίσχυση του στόλου μας αλλά και του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού μας, μέσω των εκάστοτε δωρεών, στην ουσία βάζει ακόμη ένα λιθαράκι για την ανάπτυξη του αισθήματος ασφάλειας των συνανθρώπων μας, αφού προσφέρουν τα εχέγγυα στους διασώστες, στους νοσηλευτές και στους γιατρούς του ΕΚΑΒ να παρέχουν απρόσκοπτα επείγουσα προνοσοκομειακή φροντίδα και ιατρική 24 ώρες το 24ώρο, 365 μέρες τον χρόνο!

Χαρακτηριστικά παραδείγματα μεγάλων δωρεών πλήρως εξοπλισμένων και σύγχρονων μέσων διακομιδών είναι του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος με 143 ασθενοφόρα, 2 αεροσκάφη και 2 ελικόπτερα, της Ελληνικής Ένωσης Εφοπλιστών με 26 ασθενοφόρα, του Ιδρύματος «Αντώνιος & Ιωάννης Αγγελικούσης» με 10 μοτοσυκλέτες, 30 κρανών και 30 γιλέκων ασφαλείας για το Τμήμα Μοτοσυκλετών Ταχείας Ανταπόκρισης του ΕΚΑΒ, του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΔΟΜ) Ελλάδας (International Organization for Migration, IOM Greece) με 5 ασθενοφόρα κ.α.

healthpharma.gr

2 σχόλια:

  1. Ευτυχώς που απαιτήθηκαν διορθωτικές κινήσεις στο ΕΚΑΒ και είδαμε νέες ελαστικές μορφές εργασίας στον τομέα της προνοσοκομειακης περίθαλψης...

    ΑπάντησηΔιαγραφή