Τρίτη 9 Μαΐου 2023

Γιατί χάνονται ζωές στην αναμονή

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, απαιτούνται μία κινητή μονάδα ανά 100.000 κατοίκους, ένα ασθενοφόρο ανά 30.000 κατοίκους και ένα ελικόπτερο ανά 500.000 κατοίκους, ώστε οι πρώτες βοήθειες να παρέχονται στα πρώτα 7-8 λεπτά στην πόλη και σε 15-20 λεπτά εκτός πόλης.

Αυτό θα σήμαινε ότι στη χώρα μας θα έπρεπε να υπάρχουν τουλάχιστον 20 διαθέσιμα ελικόπτερα, κάτι που εξηγεί γιατί χάνουμε ζωές στην αναμονή για αεροδιακομιδή.

Στη Γαλλία διατίθενται 155 ελικόπτερα (1 ανά 400.000 κατοίκους) για τα περιστατικά επείγουσας ανάγκης.

Στην Ελβετία πραγματοποιούνται κάθε χρόνο περίπου 21.000 διασώσεις, η πλειονότητα των οποίων αφορά σε καρδιοπάθειες, πνευμονικά και παθήσεις. Στη Γερμανία οι αεροδιακομιδές αγγίζουν τις 109.000 και οι 30.000 εξ αυτών είναι περιστατικά καρδιάς.

Σχεδόν όλα τα ευρωπαϊκά κράτη διαθέτουν οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας ή τη νύχτας, με οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, ταχύτατη διάσωση με HEMS (ιατρικές υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης με ελικόπτερο) σε χρόνο λιγότερο από ώρα. Στην Ελλάδα είμαστε ακόμη στο στάδιο της ψήφισης των σχετικών νόμων.

Το υπέρογκο κόστος

Το κόστος των αεροδιακομιδών εξαρτάται από την απόσταση, το πτητικό μέσο και τις ώρες πτήσεις. «Η τιμή εκτοξεύεται όταν χρησιμοποιείται ένα C-130 σε σχέση με ένα Beechcraft King Air 350», μας διευκρινίζει έμπειρος διασώστης του ΕΚΑΒ.

Τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023 συμπληρώθηκαν 1.030 ώρες πτήσεων με μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας, εκ των οποίων οι 32,9 ήταν με μεταγωγικό C-130.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι το κόστος ενός τέτοιου αεροσκάφους μπορεί να φτάσει και τις 7.000 ευρώ ανά ώρα, τουλάχιστον 230.300 ευρώ έχει επωμιστεί το ελληνικό κράτος, χωρίς να συνυπολογίζονται οι δαπάνες συντήρησής του. Αντιθέτως το κόστος για τα Beechcraft King Air 350 και τα Α109 Trekker δεν ξεπερνά τα 2.000 ευρώ ανά ώρα.

Το ΕΚΑΒ θα αποζημιωθεί από τον ΕΟΠΥΥ με 19,2 εκατ. ευρώ, όπως προβλέπεται από την απόφαση του υπουργείου Υγείας, για τις εναέριες και πλωτές διακομιδές που θα πραγματοποιηθούν το 2023.

Το υπέρογκο αυτό κόστος θα ήταν πολύ μειωμένο, αν η περιφέρεια ήταν κατάλληλα εξοπλισμένη και στελεχωμένη και δεν απαιτούνταν συνεχώς αεροδιακομιδές.

«Θα ήταν ευχής έργον αν μπορούσαν να περιθάλψουν τα απλά περιστατικά ή αν υπήρχε ανά περιφέρεια ένα νοσοκομείο αναφοράς, που να μπορεί να υποστηρίξει το σύστημα», επιμένουν άνθρωποι με γνώση των προβλημάτων στον χώρο της δημόσιας υγείας.

Συμμετοχή και ιδιωτών ΓΓ

Πάντως, από το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας επιμένουν ότι ο νόμος 4989/2022 για τον ΕΜΕΕΔ δεν θα μείνει στο συρτάρι. «Η έγκριση του Εθνικού Σχεδίου Εναέριας Ερευνας και Διάσωσης θα πραγματοποιηθεί το αμέσως επόμενο διάστημα με ΚΥΑ από τους υπουργούς Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Οικονομικών, Εθνικής Αμυνας, Υγείας και Υποδομών και Μεταφορών», αναφέρεται σε σχετική ενημέρωση.

Στη συνέχεια, ΚΥΑ θα  καθορίσει το μεταβατικό πλαίσιο εναέριας έρευνας και διάσωσης και να συναφθούν συμβάσεις για παροχή υπηρεσιών έρευνας και διάσωσης με εναέρια ιδιωτικά μέσα και προσωπικό, ενώ θα δρομολογηθεί συνεργασία με τη NSPA (NATO Support and Procurement Agency) για διαγωνιστική διαδικασία μίσθωσης των απαραίτητων εναερίων μέσων και του προσωπικού για τις έξι βάσεις αεροδιακομιδών.

tanea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου