Ταλαιπωρία στους ασθενείς και αχρείαστη επιβάρυνση στα νοσοκομεία έχει προκαλέσει η απόφαση για διακοπή των δευτερογενών διακομιδών από τα νοσοκομεία με ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ, χωρίς να έχει βρεθεί πρώτα μια αξιόπιστη εναλλακτική λύση.
Ο λόγος πίσω από αυτή την απόφαση είναι προφανώς οι ελλείψεις προσωπικού, ενδεχομένως και οχημάτων σε κάποιες περιπτώσεις, που υπάρχουν στο ΕΚΑΒ. Η επιλογή, ωστόσο, της διακοπής των δευτερογενών διακομιδών, δηλαδή της μεταφοράς ασθενών που παίρνουν εξιτήριο ή πασχόντων που μετακινούνται για τακτικές ιατρικές πράξεις, επιβαρύνει ακόμη παραπάνω τα ήδη επιβαρυμένα νοσοκομεία, αλλά και τους πολίτες.
Αποτέλεσμα είναι ασθενείς να καταλαμβάνουν κενές κλίνες ή να περιμένουν σε φορεία για ώρες, αναμένοντας τη μεταφορά τους, εφόσον δεν έχουν τη δυνατότητα για οικονομικούς ή άλλους λόγους να χρησιμοποιήσουν κάποιο άλλο μέσο.
Εκτός από την ταλαιπωρία των πολιτών, ούτε το κράτος «γλιτώνει» πόρους με αυτή την απόφαση. Οι δευτερογενείς διακομιδές έχουν σταματήσει από την 1η Αυγούστου του 2023, με τις διοικήσεις των Υγειονομικών Περιφερειών από τον Ιούλιο να έχουν αποστείλει σχετική εγκύκλιο προς τις διοικήσεις των νοσοκομείων να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα, που τους δίνει ο νόμος του Ν.4399/2021, να μισθώνουν ιδιωτικά ασθενοφόρα προκειμένου να μεταφέρουν ασθενείς που έχουν πάρει εξιτήριο στα σπίτια τους.
Όπως σε ολόκληρη τη χώρα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, το πρόβλημα δεν έχει λυθεί καθώς οι σχετικοί διαγωνισμοί αποβαίνουν άγονοι. Το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων έχει προχωρήσει σε τουλάχιστον δύο διαγωνισμούς, αυξάνοντας το κόστος και μειώνοντας το φυσικό αντικείμενο, προκειμένου να εξευρεθούν ιδιώτες που θα αναλάβουν τις διακομιδές.
Είναι ενδεικτικοί οι αριθμοί που αναφέρονται στην έγκριση σκοπιμότητας για την παροχή υπηρεσιών μίσθωσης ασθενοφόρων του νοσοκομείου, αναδεικνύοντας και την μεγάλη πράγματι επιβάρυνση του ΕΚΑΒ, που φυσικά καλείται να αντιμετωπίσει τον όγκο των έκτακτων περιστατικών. Σύμφωνα με σχετικό έγγραφο της νοσηλευτικής υπηρεσίας, που περιλαμβάνεται σε απόσπασμα του αριθ. 18/5-7-2023 πρακτικού του Δ.Σ. και έχει αναρτηθεί στη Διαύγεια, σε διάστημα τριών μηνών διενεργήθηκαν 638 διακομιδές ασθενών από το νοσοκομείο στις οικίες τους με ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ. Με αυτό το δεδομένο, η διοίκηση εισηγήθηκε την προκήρυξη του διαγωνισμού για ανάθεση σε ιδιώτη για ένα μήνα και για αριθμό 220 διακομιδών εξερχομένων ασθενών, συνολικού ποσού 30.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ 24%.
Όχι έναν ούτε δύο αλλά τέσσερις άγονους διαγωνισμούς είχε το Νοσοκομείο «Χατζηκώστα», με το κόστος να αυξάνεται κάθε φορά, προκειμένου να προσελκύσει ενδιαφερόμενους. Μάλιστα, στην τελευταία προκήρυξη έφτασε τα 50 ευρώ ανά διακομιδή σε ακτίνα 20 χιλιομέτρων και πρόσθετη χιλιομετρική αποζημίωση για μεγαλύτερη απόσταση.
Κάθε νοσοκομείο, βέβαια, προϋπολογίζει το ποσό που διαθέτει, από ίδιους πόρους, ανάλογα και με το πρόβλημα που αντιμετωπίζει και με τον αριθμό των απαιτούμενων διακομιδών. Αυτό σημαίνει ότι οι δυνατότητες δεν είναι ανεξάντλητες, ειδικά όταν η έλλειψη ανταγωνισμού οδηγεί σε πολύ υψηλό αντίτιμο.
Γιατί βγαίνουν άγονοι οι διαγωνισμοί
Αυτό που δε λαμβάνει υπόψη της η υπουργική απόφαση για τη δυνατότητα μίσθωσης ασθενοφόρων από τα νοσοκομεία, είναι η πραγματικότητα.
Πέρα από το γεγονός ότι σε κάποιες περιοχές ενδεχομένως να μην έχει αναπτυχθεί η ιδιωτική πρωτοβουλία, υπάρχουν και άλλα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τις διαδικασίες πιστοποίησης πληρωμάτων, αλλά και ασθενοφόρων.
Ο τυχόν ανάδοχος θα πρέπει να διαθέτει όλες τις απαιτούμενες από την κείμενη νομοθεσία άδειες για τα ασθενοφόρα, ιδίως σύμφωνα με την αριθμ.120207/10-05-2021 απόφαση του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, και το πλήρωμα θα πρέπει να διαθέτει όλα εκ του νόμου απαιτούμενα προσόντα.
Αυτό περιλαμβάνει αρχικά την πιστοποίηση των οχημάτων, καθώς φαίνεται πως υπάρχουν αδειδοτημένα ασθενοφόρα για διαφορετική χρήση. Για παράδειγμα, υπάρχουν διαφορετικές προϋποθέσεις για ένα ασθενοφόρο που εκτελεί μεταφορές ασθενών με νεφρική ανεπάρκεια, διαφορετικές για την άδεια μεταφοράς ηλικιωμένων κ.ο.κ.
Το δεύτερο και πιο επιτακτικό πρόβλημα είναι η έλλειψη πιστοποιημένων διασωστών. Σύμφωνα με τον νόμο, το όχημα θα πρέπει να στελεχώνεται από οδηγό και συνοδηγό, οι οποίοι θα πρέπει να διαθέτουν τα τυπικά προσόντα της ειδικότητας Διασώστη – Πλήρωμα Ασθενοφόρου και, ομοίως, να διαθέτουν πιστοποίηση του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων Επαγγελματικού Προσανατολισμού και άδεια άσκησης επαγγέλματος.
Η ειδικότητα αυτή διδάσκεται σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ και της περιοχής μας, αλλά, όπως φαίνεται, είναι ένας ακόμη κλάδος με κενές θέσεις. Όπως μας μετέφεραν άνθρωποι που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, μετά από δύο χρόνια εξαιτίας της πανδημίας, οι εξετάσεις πιστοποίησης από τον ΕΟΠΠΕΠ δόθηκαν τον περασμένο Απρίλιο σε ολόκληρη τη χώρα και, στην Ήπειρο, πιστοποιήθηκε αριθμός ατόμων μικρότερος από τα δάκτυλα του ενός χεριού.
Αναγκαίο να δοθεί λύση
Με όλα τα παραπάνω καταδεικνύεται πως επρόκειτο για μια απόφαση που ελήφθη χωρίς να ελεγχθεί σε βάθος η δυνατότητα εφαρμογής της, ενώ τουλάχιστον μέχρι σήμερα – με δεδομένα τα προβλήματα στα περισσότερα νοσοκομεία της χώρας, δεν έχουν γίνει βελτιωτικές κινήσεις, προκειμένου να μην ταλαιπωρούνται οι ασθενείς.
Με ανακοίνωσή της Ν.Ε. Ιωαννίνων του ΣΥΡΙΖΑ ζητά την ενίσχυση του ΕΚΑΒ, προκειμένου να επανέλθει το πρότερο καθεστώς. «Επειδή οι ασθενείς εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται καθημερινά από την έλλειψη της υπηρεσίας αυτής στα δύο Νοσοκομεία της πόλης, επειδή οι μεταφορές αυτές από ανειδίκευτο προσωπικό ενέχουν κινδύνους για τους ασθενείς (επιπλοκή στην υγεία τους κατά την μεταφορά) θα πρέπει να γίνονται από διασώστες με γνώσεις αντιμετώπισης εκτάκτων περιστατικών και με άδεια άσκησης επαγγέλματος, επειδή είναι ορατός ο κίνδυνος οι πολίτες να επιβαρυνθούν επιπλέον με το τελικό κόστος της διακομιδής τους, επειδή η λύση των μεικτών πληρωμάτων ασθενοφόρων από πυροσβέστες και στρατιωτικούς αποδείχτηκε τουλάχιστον γραφική, επειδή οι συσκέψεις διοικητών και Υπεαρχών δεν οδηγούν πουθενά, απλά ανακυκλώνουν το πρόβλημα με προσωρινές λύσεις με ορίζοντα μηνός, οφείλει η κυβέρνηση και ο νέος υπουργός να ενισχύσει τώρα το ΕΚΑΒ με ασθενοφόρα και διασώστες ώστε να προσφέρει ολοκληρωμένες και με ασφάλεια υπηρεσίες διακομιδών στις δομές υγείας στους πολίτες. Όλα τα άλλα είναι προφάσεις εν αμαρτίαις και ο υπουργός για άλλη μια φορά θα γίνει ο Πόντιος Πιλάτος που δεν γνώριζε…, δεν ήξερε!», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, αναφέρει και την πρόσφατη απόφαση του ΠΓΝΙ, που ζητά από την 6η ΥΠΕ την πρόσληψη τεσσάρων επικουρικών υπαλλήλων ΔΕ οδηγών, προκειμένου, για ένα χρόνο, να στελεχώσουν δύο ασθενοφόρα που θα διατεθούν από το ΕΚΑΒ, καθώς το πρόβλημα παραμένει οξύ.
Συνάδελφοι καλά όλα αυτά αλλά να θυμάστε ότι απορροφήθηκαν οι οδηγοί των νοσοκομείων και τα οχήματα αυτών και αναλάβαμε το έργο τούς
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπισεις κατηγορίες για τα ιδιωτικά πολλές αλλά να μην κάνουμε εμείς τα περιστατικά.Ποιος θα τα κάνει?
ΑπάντησηΔιαγραφή