Κατά μέσο όρο 35 με 50 περιστατικά διαχειρίζεται το 24ωρο το ΕΚΑΒ Βόλου. Όταν ανάβει ο φάρος και οι οδηγοί σπεύδουν να διευκολύνουν την κίνηση του ασθενοφόρου, το πλήρωμα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή για ακόμη μία διάσωση πολίτη από τις δεκάδες, που καλείται να φέρνει σε πέρας καθημερινά. Οι διασώστες είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι και ανταποκρίνονται με επαγγελματισμό σε κάθε επείγουσα ανάγκη. Συνεχίζουν, όμως, να δουλεύουν με σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό, παρά τα σκληρά χρόνια της υγειονομικής κρίσης.
Η κάλυψη των οργανικών κενών είναι πρωταρχικής σημασίας ζήτημα για τους ανθρώπους του ΕΚΑΒ, που πέραν των περιστατικών στον Βόλο, καλούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα να διαχειρίζονται διακομιδές και εκτός του τομέα αρμοδιότητάς τους, όπως στη Ζαγορά και το Βελεστίνο, αλλά και σε κάθε περιοχή του νομού, όταν μένουν ακάλυπτες οι βάρδιες οδηγών ασθενοφόρων των Κέντρων Υγείας.
Ο διευθυντής του ΕΚΑΒ Βόλου, γιατρός Κωνσταντίνος Σταμνάς λέει ότι «οι δύο επικουρικοί υπάλληλοι, με τους οποίους ενισχυόμαστε αυτήν την εβδομάδα, θα διευκολύνουν λίγο τη δύναμή μας, όμως απαιτείται η πρόσληψη προσωπικού επιπλέον έξι ατόμων».
Αναλογικά με τη συχνότητα των διακομιδών, σύμφωνα με τον ίδιο, απαιτείται να βγαίνουν σε κίνηση στην πρωινή βάρδια πέντε ή και έξι ασθενοφόρα, το απόγευμα πέντε και το βράδυ τρία. Το προσωπικό, όμως, δεν επαρκεί, τη στιγμή που το ΕΚΑΒ Βόλου έχει να ανταποκριθεί επιπλέον σε διακομιδές εκτός νομού, όπως σε Λάρισα, Τρίκαλα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, οπότε τα πράγματα περιπλέκονται ακόμη περισσότερο.
Η δύναμη του ΕΚΑΒ Βόλου έχει ενεργά 42 άτομα και σε κάθε βάρδια δουλεύουν οκτώ άτομα το πρωί, οκτώ το απόγευμα και έξι το βράδυ. Βεβαίως τα περιστατικά κάθε μήνα δεν είναι τα ίδια. Το καλοκαίρι με την άνοδο της τουριστικής κίνησης οι κλήσεις για παροχές βοήθειας αυξάνονται δυσανάλογα, σύμφωνα με τον κ. Σταμνά, και υπάρχουν πολλές διακομιδές τραυματιών από τροχαία ατυχήματα, ενώ παρουσιάζουν άνοδο και τα καρδιολογικά περιστατικά λόγω ζέστης.
«Χρειαζόμαστε να βγαίνει σε κίνηση τουλάχιστον ένα ασθενοφόρο ακόμη το πρωί για τη βοήθεια των πληρωμάτων, αλλά και του κόσμου», σημειώνει ο διευθυντής του ΕΚΑΒ.
Ενάμιση χρόνο τώρα το προσωπικό περιμένει την προκήρυξη για την ενίσχυση της δύναμης του ΕΚΑΒ στην Αθήνα και τα νησιά, ώστε να καλυφθεί με μετακινήσεις προσωπικού από διάφορα μέρη της Ελλάδας. Εξάλλου, το ΕΚΑΒ Βόλου διαθέτει σύγχρονο στόλο οχημάτων με συνολικά δώδεκα ασθενοφόρα, τα οποία είναι καινούργια, αλλά δεν είναι σε κίνηση όλα λόγω των ελλείψεων σε προσωπικό.
Επισημαίνεται ότι το πλήρωμα του κάθε ασθενοφόρου αποτελείται από έναν οδηγό και έναν διασώστη, ενώ η κινητή μονάδα έχει επιπλέον έναν γιατρό.
10,6% αύξηση στις διακομιδές
Τα περιστατικά αυξάνονται τα τελευταία χρόνια διαρκώς. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του ΕΚΑΒ Βόλου, το 2021 οι διακομιδές αυξήθηκαν κατά 10,6% σε σχέση με το 2020, καθώς έφθασαν συνολικά στις 11.977 από 10.725. Το 2022 συνεχίζονται με τους ίδιους αυξητικούς ρυθμούς, αν αναλογιστεί κανείς ότι το πρώτο 9μηνο του έτους είναι ήδη 10.192.
Η αύξηση αποδίδεται στην πανδημία και στην αντίστοιχη των τροχαίων και των καρδιολογικών περιστατικών το καλοκαίρι.
O πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στο ΕΚΑΒ Βόλου Αποστόλης Σαμαράς λέει στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ: «Χρειαζόμαστε κόσμο. Τα εννέα άτομα επικουρικό προσωπικό, που μας ενίσχυσαν το χρονικό διάστημα της πανδημίας, είναι μία ανάσα, όπως και οι δύο επικουρικοί, που αναλαμβάνουν εργασία τώρα. Εντούτοις, τα περιστατικά αυξάνονται συνεχώς, ενώ το υπάρχον προσωπικό είναι ηλικίας κατά μέσο όρο 50-55 ετών και σε λίγα χρόνια θα ξεκινήσουν συνταξιοδοτήσεις. Οι επικουρικοί, για τους οποίους υπάρχει η δέσμευση να ανανεωθούν οι συμβάσεις τους για έναν χρόνο ακόμη, απαιτείται να μονιμοποιηθούν, κάτι που θέλουν και οι ίδιοι και εμείς και τα κενά να καλυφθούν», σημειώνει.
Οταν θα γίνουν τομείς η Ζαγορά και η Αργαλαστή, σύμφωνα με τον κ. Σαμαρά, τα ασθενοφόρα των εν λόγω περιοχών θα έχουν ως πλήρωμα πιστοποιημένο προσωπικό δύο ατόμων από το ΕΚΑΒ, κάτι που γίνεται ήδη στη Λάρισα.
Οι εργαζόμενοι ζητούν να γίνουν προσλήψεις και επιπλέον να φύγουν από την αρμοδιότητά τους τα εξιτήρια και τα ραντεβού, που δεν αποτελούν επείγοντα περιστατικά. «Σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Θράκη έχουν μπει ιδιώτες. Διαγωνισμοί πρέπει να γίνουν και σε άλλες περιφέρειες και στη Μαγνησία», τονίζει ο κ. Σταμνάς, σημειώνοντας ότι «αυτή τη στιγμή καλούμαστε να εξυπηρετούμε ακόμη και τα ραντεβού, που έχουν ορθοπεδικά περιστατικά».
Επίσης, οι διασώστες ζητούν να ενταχθεί το επάγγελμά τους στα βαρέα και ανθυγιεινά. «Είναι ένα διαχρονικό και πάγιο αίτημά μας. Κανένας νοσηλευτής ή διασώστης δεν έχει ένσημα βαρέα και ανθυγιεινά. Εντούτοις, την ώρα του καθήκοντος είμαστε ανά πάσα ώρα και στιγμή εκτεθειμένοι σε κινδύνους, λόγω της φύσης της εργασίας μας. Το ζητάμε με κάθε ευκαιρία και θα συνεχίσουμε. Οι επικουρικοί υπάλληλοι και οι συμβασιούχοι είναι ήδη ενταγμένοι στην κατηγορία αυτή», σημειώνει ο κ. Σαμαράς.
Συνεχής εκπαίδευση του προσωπικού
Από την πλευρά τους τα πληρώματα παρακολουθούν συνεχώς σεμινάρια για να μπορούν να ανταποκρίνονται στις προκλήσεις. Ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ Βόλου Αποστόλης Σαμαράς σημειώνει: «Είμαστε επαγγελματίες. Η εργασία μας είναι να είμαστε στην πρώτη γραμμή, γνωρίζοντας ότι πηγαίνουμε για να βοηθήσουμε και να συνδράμουμε στον πόνο του πολίτη».
Το πιο δύσκολο για τους εκαβίτες είναι οι κλήσεις για περιστατικά με μικρά παιδιά. «Γνωρίζουμε σε κάθε περίπτωση τι να κάνουμε και πώς να διαχειριστούμε την κατάσταση. Αλλά όταν πηγαίνουμε σε τροχαίο με τραυματίες μικρά παιδιά, οι εικόνες δύσκολα σβήνουν από το μυαλό και για αυτό ζήτησα από την Αθήνα να υπάρχει ψυχολογική υποστήριξη», αναφέρει ο ίδιος.
Επίσης, το προσωπικό του ΕΚΑΒ έχει τμήμα εκπαίδευσης με αντικείμενο τις πρώτες βοήθειες για τον κόσμο και το κοινό, ώστε ο πολίτης να γνωρίζει τι πρέπει να κάνει σε περίπτωση ανάγκης μέχρι να φθάσει το ασθενοφόρο. Τα αιτήματα για μαθήματα πρώτων βοηθειών από σχολεία, συλλόγους, εργοστάσια γίνονται όλα αποδεκτά. Κατά κύριο λόγο παραδίδονται μαθήματα για την καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση και τη χρήση εξωτερικού απινιδωτή.
Ενα ακόμη μείζον ζήτημα είναι η συντήρηση και η επισκευή των ασθενοφόρων. «Είχαμε συνάντηση με τον Σύλλογο Ιδιοκτητών Συνεργείων Αυτοκινήτων Μαγνησίας και επισημάναμε ότι δεν έχουμε συνεργείο στον Βόλο, με αποτέλεσμα να καθυστερεί η συντήρηση των αυτοκινήτων. Η συνάντηση έγινε σε πολύ καλό κλίμα και το θέμα βρίσκεται σε καλό δρόμο, καθώς τέλος του μηνός αναμένεται να λειτουργήσει συνεργείο στον Βόλο», ενημέρωσε ο κ. Σαμαράς.
Αλλα αιτήματα
Το ΕΚΑΒ Βόλου ζητεί επίσης από τους πολίτες, όταν ακούν τη σειρήνα του ασθενοφόρου, να διευκολύνουν την κίνησή του. Οι Βολιώτες οδηγοί κατά γενική ομολογία είναι συνεργάσιμοι.
Ομως, και στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει η αναμενόμενη αντίδραση εκ μέρους τους, δεν θα πρέπει να χάνεται πολύτιμος χρόνος, όταν τα λεπτά είναι πολύτιμα για τη διάσωση ανθρώπινης ζωής, καθώς το περιστατικό πρέπει να πάει όσο πιο γρήγορα γίνεται στο Νοσοκομείο.
Τέλος, οι οδηγοί αυτοκινήτων, όπως επισημάνθηκε, πρέπει να είναι προσεκτικοί στη στάθμευση των ΙΧ, ώστε να απομένει επαρκής ελεύθερος χώρος σε στενούς δρόμους και να μη δυσχεραίνεται η κίνηση των υπολοίπων οχημάτων. Τα πληρώματα των ασθενοφόρων αναγκάζονται πολλές φορές, προκειμένου να φθάνουν έγκαιρα στον προορισμό τους, να ανεβαίνουν ακόμη και σε πεζοδρόμια με σοβαρές φθορές στα ελαστικά τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου