Σοβαρά ερωτήματα για τη νομιμότητα της συνεργασίας του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Ιπποκράτειο» με ιδιωτική εταιρεία για την πραγματοποίηση δευτερογενών διακομιδών προκύπτουν με βάση τα έγγραφα που έχει στη διάθεσή της και δημοσιεύει σήμερα η ΑΥΓΗ.
Από τις 22 Δεκεμβρίου 2021 ο διοικητής του «Ιπποκράτειου» Νικόλαος Αντωνάκης υπογράφει μηνιαίες απευθείας αναθέσεις στην ιδιωτική εταιρεία με την επωνυμία «Νοσοκόμα στο σπίτι» για την παροχή ενός ασθενοφόρου στον χώρο του νοσοκομείου, στελεχωμένου με διασώστες με δυνατότητα διακομιδής ασθενών σε ιδιωτικά ή δημόσια νοσοκομεία της πόλης κατόπιν εντολής του γραφείου κίνησης, με κόστος 17.143 ευρώ τον μήνα, καθώς και για την παροχή ενός ασθενοφόρου για τις 24ωρες εφημερίες του νοσοκομείου με κόστος 500 ευρώ την ημέρα. Σύμφωνα με την απόφαση του διοικητή, οι εφημερίες κάθε μήνα ανέρχονται σε 11 και έτσι το συνολικό ποσό της απευθείας ανάθεσης είναι 22.643 ευρώ τον μήνα.
Από τις μηνιαίες απευθείας αναθέσεις προκύπτει το ερώτημα αν η διοίκηση του νοσοκομείου προχώρησε με διαφάνεια σε ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος, ενώ ζητούμενο είναι το αν ένας διοικητής νοσοκομείου έχει τη δυνατότητα να προχωρά κάθε μήνα σε απευθείας ανάθεση στην ίδια εταιρεία με ένα τόσο υψηλό ποσό, για να καλύπτονται πάγιες και διαρκείς ανάγκες της λειτουργίας του νοσοκομείου.
Χωρίς άδεια καταλληλότητας
Τα παραπάνω όμως περνούν σε δεύτερη μοίρα, καθώς, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, η εν λόγω εταιρεία, στην οποία έχει γίνει η απευθείας ανάθεση από το μεγαλύτερο ίσως νοσοκομείο των Βαλκανίων, δεν διαθέτει τις προβλεπόμενες άδειες καταλληλότητας των ασθενοφόρων της.
Με βάση τη σχετική νομοθεσία, αν μια ιδιωτική εταιρεία, π.χ. ιδιωτική κλινική, θέλει να παρέχει τη δυνατότητα μεταφοράς ασθενών με δικό της ασθενοφόρο, οφείλει να λάβει άδεια καταλληλότητας από το ΕΚΑΒ. Η συγκεκριμένη άδεια παρέχεται σε συγκεκριμένους φορείς (ιδιωτικούς και δημόσιους) και επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων δεν βρίσκονται οι εταιρείες κατ’ οίκον παροχής ιατρικών και νοσηλευτικών υπηρεσιών, όπως η προαναφερθείσα.
Όπως προκύπτει από έγγραφο του ΕΚΑΒ με ημερομηνία 12 Απριλίου 2021, που έχει στη διάθεσή της η εφημερίδα, το αίτημα της εταιρείας προς το ΕΚΑΒ για παροχή χορήγησης βεβαίωσης καταλληλότητας ασθενοφόρου απορρίφθηκε, καθώς δεν προβλέπεται από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο η χορήγηση άδειας λειτουργίας σε τέτοιου είδους επιχειρήσεις. Έτσι, τα εν λόγω ασθενοφόρα της εταιρείας δεν διαθέτουν καμία άδεια καταλληλότητας από το ΕΚΑΒ.
Άρα λοιπόν, η εταιρεία έλαβε τις απευθείας αναθέσεις από το ΓΝΘ «Ιπποκράτειο» χωρίς τα ασθενοφόρα της να διαθέτουν τη νόμιμη απαιτούμενη βεβαίωση καταλληλότητας ασθενοφόρου.
Με εκτυπωμένες πινακίδες
Από την ημέρα υπογραφής της πρώτης απευθείας ανάθεσης, στον προαύλιο χώρο στάθμευσης του «Ιπποκρατείου» βρίσκονται επί μονίμου βάσεως κατά τις πρωινές ώρες και τις ημέρες εφημερίας τα δύο ασθενοφόρα της εταιρείας, το ένα για την κάλυψη των καθημερινών δευτερογενών διακομιδών και το δεύτερο για την κάλυψη των αναγκών στις εφημερίες.
Μόνο που τα συγκεκριμένα ασθενοφόρα δεν φέρουν επίσημες πινακίδες κυκλοφορίας, αλλά εκτυπωμένες πινακίδες σε χαρτί Α4, γεγονός που δημιουργεί ερωτήματα για τη νόμιμη κυκλοφορία τους ή όχι. Πώς είναι δυνατόν δύο ιδιωτικά ασθενοφόρα που συνεργάζονται με ένα δημόσιο νοσοκομείο και μεταφέρουν ασθενείς να μην φέρουν τις πιστοποιημένες πινακίδες από την Διεύθυνση Συγκοινωνιών του υπουργείου Μεταφορών;
Παράλληλα όμως, προκύπτουν ερωτήματα και σε σχέση με το ύψος του ποσού που λαμβάνει κάθε μήνα η ιδιωτική εταιρεία. Σύμφωνα με ανθρώπους που βρίσκονται στον χώρο της Υγείας, τα 22.643 ευρώ τον μήνα είναι ένα υπέρογκο ποσό σε σχέση με την παρεχόμενη υπηρεσία. Όπως αναφέρει στην ΑΥΓΗ η ίδια πηγή, για να λειτουργήσει ένα ασθενοφόρο επτά μέρες την εβδομάδα, 24 ώρες, χρειάζεται πλήρωμα 8-9 ατόμων. Με βάση τις τιμές της αγοράς, ένας διασώστης ασθενοφόρου αμείβεται περί τα 800-900 ευρώ τον μήνα, στην καλύτερη περίπτωση. Αν υποθέσουμε ότι απασχολείται πλήρωμα 9 ατόμων, το συνολικό κόστος για την ιδιωτική επιχείρηση δεν ξεπερνά τις 10.000 ευρώ. Που ακριβώς κατευθύνονται τα υπόλοιπα 12.000 ευρώ τον μήνα, αν όχι στην τσέπη του ιδιοκτήτη της;
Ερωτήματα και για το προσωπικό
Πέρα από τα ασθενοφόρα, που, όπως προκύπτει, δεν διαθέτουν άδεια πιστοποίησης, ερώτημα παραμένει αν η εταιρεία απασχολεί νόμιμα δηλωμένο και ασφαλισμένο προσωπικό για τη λειτουργία τους, αν το προσωπικό διαθέτει το απαραίτητο πτυχίο διασώστη καθώς και αν έχουν λάβει την απαραίτητη πιστοποίηση διασώστη, όπως προβλέπεται από τον νόμο.
Από τη μεριά τους, πηγές της διοίκησης του «Ιπποκρατείου» που μίλησαν στην ΑΥΓΗ αναφέρουν ότι το νοσοκομείο καλύπτει τις ανάγκες του για δευτερογεννείς διακομιδές με ένα ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ που έχει παραχωρηθεί στο νοσοκομείο και στο οποίο εργάζονται τέσσερις επικουρικοί εργαζόμενοι, καθώς και μέσω της συνεργασίας με ιδιωτική εταιρεία «μετά από έρευνα αγοράς», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η ίδια πηγή.
Πάντως η διοίκηση του ΓΝΘ «Ιπποκράτειο» είναι εκτεθειμένη, είτε γνωρίζει τα παραπάνω και παρ’ όλα αυτά προχωρά στις απευθείας αναθέσεις προς τη συγκεκριμένη εταιρεία είτε τα αγνοεί.
Σε επικοινωνία μας με το τηλεφωνικό κέντρο της ιδιωτικής εταιρείας, ρωτήσαμε αν υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς ασθενούς με ιδιωτικό ασθενοφόρο και η απάντηση ήταν θετική. Μάλιστα, όπως επεσήμανε ο εργαζόμενος στο τηλ. κέντρο, η εταιρεία εδώ και 1,5 χρόνο είναι η μοναδική στη Θεσσαλονίκη που παρέχει τη συγκεκριμένη υπηρεσία, τονίζοντας μάλιστα ότι συνεργάζεται με τα δικαστήρια και με νοσοκομεία της πόλης απολύτως νόμιμα. Όλα αυτά μας γνωστοποιήθηκαν σε ένα σύντομο τηλεφώνημα, χωρίς να υπάρξει σχετική ερώτηση. Επιθετικό μάρκετινγκ, θα έλεγε κανείς…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου