Ελάχιστα κι… ετοιμοθάνατα τα ασθενοφόρα που καλούνται να σώσουν ζωές στη Μεσσηνία. Αλλα μένουν απόβλάβη στην εθνική οδό ενώ μεταφέρουν ασθενείς ή πρόωρα νεογνά στην Αθήνα, άλλα σπεύδουν σε σοβαρά περιστατικά και φεύγουν με… γερανό.
Πολύ λίγα είναι τα ενεργά οχήματα του ΕΚΑΒ σε έναν νομό που… βουλιάζει από ντόπιους κι επισκέπτες τον Αύγουστο. Οι στιγμές που βιώνουν οι τηλεφωνητές του 166 προφανώς μοιάζουν πραγματικός εφιάλτης για τους ίδιους, όταν καλούνται να διαχειριστούν κρίσιμες καταστάσεις, χωρίς να έχουν διαθέσιμο ασθενοφόρο, με σοβαρό κίνδυνο για τον καθένα που θα χρειαστεί άμεση διακομιδή.
Στην Καλαμάτα από τα 7 οχήματα που διαθέτει το ΕΚΑΒ, τα μισά είναι στο… συνεργείο, ενώ τα υπόλοιπα «χρέπια» κυκλοφορούν στους δρόμους για να σώσουν ανθρώπινες ζωές, θέτοντας όμως σε κίνδυνο ασθενείς και διασώστες. Σε όλη τη Μεσσηνία υπάρχουν ακόμα διαθέσιμα 3 - 4 ασθενοφόρα, 2 εκ των οποίων στην Τριφυλία, ένα στην Πυλία κι ένα στη Μεσσηνιακή Μάνη, αλλά τις περισσότερες ώρες της ημέρας και τις νύχτας τα πιο πολλά δεν έχουν… οδηγό. Σε κάθε περίπτωση κανένα από τα οχήματα δεν θεωρείται ασφαλές, αφού όλα αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, λόγω παλαιότητας. Δικαίως μάλιστα ο στόλος του ΕΚΑΒ στη Μεσσηνία θεωρείται γερασμένος, αφού όλα μετρούν από 15 έως 20 χρόνια κυκλοφορίας με πολλές εκατοντάδες χιλιόμετρα το καθένα.
Διασώστες σε απόγνωση δικαιολογημένα αναρωτιούνται «Τι θα κάνουμε αν συμβεί κάτι σε κάποιον ακόμα τώρα;». Την ίδια ώρα 3 – 4 οχήματα είναι στο μάστορα, άλλο έμεινε στο δρόμο καθ’ οδόν για την Αθήνα, άλλο έχει κινητοποιηθεί από άλλη περιοχή του νομού για σοβαρό περιστατικό και την ίδια στιγμή υπάρχει κλήση για σοβαρό πρόβλημα υγείας σε ηλικιωμένο που ζει σε απομακρυσμένη περιοχή… Τα περιστατικά το ένα μετά το άλλο περιμένουν το 166 και συγγενείς ασθενών γκρινιάζουν, φωνάζουν περιμένοντας ασθενοφόρο γιατί ο άνθρωπός τους κινδυνεύει.
Μια πραγματικότητα που εκ των έσω τη γνωρίζουν όλοι και περιμένουν κάποια στιγμή να υλοποιηθούν οι υποσχέσεις για νέα οχήματα. Πρόσφατα ανακοινώθηκε η προμήθεια 10 ασθενοφόρων μέσω ΕΣΠΑ για το ΕΚΑΒ από το υπουργείο Υγείας, για την Περιφέρεια Πελοποννήσου. Πως θα γίνει η διανομή τους; Θα εξαρτηθεί από τις ανάγκες, λένε. Ελα όμως που όλοι οι νομοί αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα… Δεν φτάνουν.
Να σημειωθεί πως ο εν λόγω διαγωνισμός ήρθε με σημαντική καθυστέρηση, καθώς είναι χρόνιο αίτημα η προμήθεια ασθενοφόρων. Μάλιστα, λόγω της κωλυσιεργίας των προηγούμενων ετών είχε κινητοποιηθεί η διοίκηση του Γενικού Νοσοκομείου Μεσσηνίας –το 2014- με τον διοικητή Γιώργο Μπέζο να κινεί τα νήματα και να επιτυγχάνει τότε την έγκριση σκοπιμότητας για την προμήθεια 6 ασθενοφόρων, πράγμα που τότε εγκρίθηκε, με προϋπολογισμό 420.000 ευρώ μέσω ΕΣΠΑ, κάτι που όμως δεν προχώρησε καθώς στη συνέχεια άλλαξε το θεσμικό πλαίσιο και ορίστηκε κύριος υπεύθυνος το ΕΚΑΒ. Τώρα πλέον φαίνεται να προχωρά η διαδικασία για νέα ασθενοφόρα εκ των οποίων ίσως 2 ή 3 να διατεθούν στη Μεσσηνία. Όπως ο ίδιος ο κ. Μπέζος δηλώνει, παρότι εξηγεί πως το ζήτημα δεν είναι στη δική του αρμοδιότητα: «Μας είναι γνωστό το πρόβλημα του περιορισμένου και γερασμένου στόλου του ΕΚΑΒ. Μέχρι του χρονικού σημείου όπου για τη μεταφορά και τη διακομιδή ασθενών εμπλεκόταν το Νοσοκομείο Καλαμάτας, είχαμε υποβάλλει στο Υπουργείο Υγείας πρόταση μέσω του ΠΕΠ Πελοποννήσου για την προμήθεια 6 ασθενοφόρων. Είχε εκδοθεί απόφαση σκοπιμότητας, ωστόσο, η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που όρισε ως κύριο υπεύθυνο το ΕΚΑΒ φρέναρε την ένταξη της πρότασης. Ωστόσο, εκτιμώ πως αποτελεί πρώτη προτεραιότητα η περαιτέρω ενίσχυση του στόλου των ασθενοφόρων με την προμήθεια νέων και σύγχρονων οχημάτων».
Παράλληλα, πρέπει να σημειωθεί πως η προσπάθεια που γίνεται για την ενίσχυση με νέο ιατρικό προσωπικό και νέες ειδικότητες του Νοσοκομείου Μεσσηνίας, έχει στόχο και τη μείωση των διακομιδών προς την Αθήνα.
Η απάντηση της Διοίκησης του ΕΚΑΒ μέσω του αντιπροέδρου Μιλτιάδη Μυλωνά
Σε επικοινωνία μας με τη διοίκηση του ΕΚΑΒ, ο αντιπρόεδρος Μιλτιάδης Μυλωνάς, τονίζει πως στόχος είναι η περαιτέρω ενίσχυση του ΕΚΑΒ. Ωστόσο, σε αυτή τη φάση, με τα 10 οχήματα που έρχονται προς την Πελοπόννησο, στόχος είναι 2 με 3 οχήματα να διατεθούν στο στόλο της Μεσσηνίας. Αναγνωρίζει την πραγματικότητα πως λόγω παλαιότητας πολλά οχήματα είναι… ετοιμοθάνατα. Μια πραγματικότητα που όπως λέει η παρούσα διοίκηση έχει βάλει στόχο να ανατρέψει, όσο μπορεί, καθώς τα προβλήματα από το παρελθόν είναι πάρα μα πάρα πολλά. Την ίδια ώρα, κι ενώ «κυρίαρχο ρόλο για εμάς έχει ο πολίτης» όπως λέει, διαπιστώνονται καθημερινά φαινόμενα… εκτός πραγματικότητας. Όπως διακομιδές ασθενών με πλωτά από νησιά με πολύ υψηλό κόστος χωρίς να υπάρχει άμεση ανάγκη ή αεροδιακομιδές ιδιαίτερα υψηλού κόστους για το Δημόσιο που καταλήγουν σε… ιδιωτικές κλινικές. Στο πλαίσιο αυτό ο ίδιος αναφέρεται και στην είσοδο των ιδιωτικών ασθενοφόρων στο χώρο της Δημόσιας Υγείας…
Και όσο και αν αυτά τα περιστατικά δεν αφορούν στη δική μας περιοχή, προφανώς επηρεάζουν τις δυνατότητες που υπάρχουν γενικότερα για τις διακομιδές ασθενών στη χώρα μας.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά από τη μεριά του, όταν ανέλαβε η υφιστάμενη διοίκηση, βρήκε πλήθος ακινητοποιημένων ασθενοφόρων για ζημιές της τάξης των 10, 15 ή 30 ευρώ, και μόλις… 44 ενεργά ασθενοφόρα στην Αττική για συνολικά 6.000.000 πολίτες. Πλέον υπάρχουν σχεδόν 70, λέει. Την ίδια ώρα απαιτείται ένα ασθενοφόρο για 25.000 κατοίκους, ανεξάρτητα όμως από το γεωγραφικό ανάγλυφο και τις ανάγκες της κάθε περιοχής.
«Ο νεοφιλελευθερισμός τσάκισε τη Δημόσια Υγεία» επισημαίνει και συμπληρώνει πως σε κάθε περίπτωση θα πρέπει το εκάστοτε Νοσοκομείο να είναι έτοιμο να υποδεχτεί μια διακομιδή, με το απαιτούμενο ιατρικό και νοσηλευτικό σε ετοιμότητα.
Ειδικότερα για τα νέα ασθενοφόρα, εκτιμά πως θα έχουν προστεθεί στον υφιστάμενο στόλο και θα έχουν αντικαταστήσει κάποιο από τα πολύ παλιά μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Όπως εξηγεί επιπλέον, το ΕΚΑΒ δεν έχει πάρει ασθενοφόρα από το 2003. Η διαδικασία του διαγωνισμού αν κι έχει ξεκινήσει από το 2007 ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2015 -για τα 90 από τα 186 που προβλέπονταν- από το Υπουργείο Υγείας.
Μέχρι πρόσφατα όπως παρατηρεί δεν υπήρχε χαρτογραφημένη η κατάσταση στο ΕΚΑΒ. Ούτε καν πόσα ασθενοφόρα ή πόσο προσωπικό ήταν διαθέσιμο στα Κέντρα Υγείας δε φαινόταν. Επίσης, για χρόνια λέει δεν είχε προσληφθεί προσωπικό. «Το ΕΚΑΒ ήταν όπως ο Τιτανικός. Πήγαινε καρφί στο παγόβουνο», παρατηρεί. Τώρα «Αν σώζεται, σώζεται γιατί γίνονται προσπάθειες από το υπουργείο Υγείας και την πολιτική ηγεσία. Αλλά μη μας κάνουν κριτική εκείνοι που αρρώστησαν την υγεία».
Πλέον, όπως τονίζει ο κ. Μυλωνάς, προβλέπεται η πρόσληψη 2 διασωστών για την περιοχή της Πύλου, ενώ, σύμφωνα πάντα με τον ίδιο, η Καλαμάτα ήδη καλύπτεται από 40 διασώστες, η Πύλος από 5, η Κυπαρισσία και τα Φιλιατρά από 10 και ο Αγιος Νικόλαος από 2.
Πλέον, σύμφωνα με τον κ. Μυλωνά, επιχειρείται η δυνατότητα ακόμα και άτομα της τοπικής αυτοδιοίκησης (π.χ. οδηγοί) ή στελεχών – εργαζομένων της Πυροσβεστικής κ.λπ. να οδηγούν σε ανάγκη ένα ασθενοφόρο για τη διακομιδή ασθενούς… αφού όπως σχολιάζει «δεν έχουμε τη δυνατότητα να πάρουμε 1.000 διασώστες», τονίζοντας πως σε κάθε περίπτωση «προτεραιότητα έχει ο πολίτης».
Τέλος, να σημειωθεί πως για το επόμενο διάστημα ετοιμάζεται διαγωνισμός για επιπλέον 113 ασθενοφόρα προκειμένου να καλυφθούν κάποιες συμπληρωματικές ανάγκες ανά την Ελλάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου